Osteoporoosin ehkäisy: Vältettävät ruoka-aineet

Osteoporoosi vältettävät ruoka aineet

Osteoporoosi on yleinen sairaus, joka heikentää luuston tiheyttä ja lisää murtumariskiä. Ruokavalion merkitys on tärkeä osa osteoporoosin hallintaa. Oikeanlaisen ruokavalion avulla voidaan vähentää osteoporoosin riskiä ja edesauttaa luuston terveyttä.

Osteoporoosi vältettävät ruoka aineet
Osteoporoosi vältettävät ruoka aineet

Tämä artikkeli keskittyy ruoka-aineisiin, joita tulisi välttää osteoporoosin ehkäisemiseksi ja hallitsemiseksi.

Osteoporoosi vältettävät ruoka aineet

Valtava natriumpitoisuus

Natrium on välttämätön ravintoaine, mutta sen liiallinen saanti voi vaikuttaa haitallisesti terveyteen, mukaan lukien luustoon. Nykyinen suositus natriumin saannille on enintään 2300 milligrammaa päivässä useimmille terveille aikuisille.

Yksi tutkimus, jossa oli lähes 70 000 vaihdevuodet ohittanutta naista Women’s Health Initiativessa, pääteltiin, että niin kauan kuin natriumin saanti pysyy suositeltujen ruokavaliomääräysten rajoissa, se ei näytä vaikuttavan merkittävästi luuston terveyteen.

Ongelmana on, että useimmat ihmiset kuluttavat enemmän kuin suositeltu määrä natriumia suolan muodossa. Suola koostuu natriumista ja kloridista. Munuaiset auttavat poistamaan ylimääräisen kloridin, mutta kun ne eivät pysy perässä, luut hajoavat vapauttaakseen emästä ja auttaakseen ylläpitämään happo-emästasapainoa. Tämä johtaa kalsiumin menetykseen luista.

Yli 40% länsimaisten ihmisten natriumin saannista tulee 10 eri tyyppisestä ruoasta. Näihin kuuluvat leipä ja sämpylät, voileivät, pizza, keitot, leikkeleet, burritot, tacot, kana, juusto, kananmunat ja suolaiset pakatut välipalat, kuten perunalastut ja suolatikut.

Punainen liha

Tutkimukset viittaavat siihen, että ruokavalion rasvan saanti saattaa olla itsenäinen muokattavissa oleva riskitekijä osteoporoosille. Itse asiassa jotkut tutkimukset ovat osoittaneet, että sekä vähärasvainen että runsasrasvainen ruokavalio saattavat lisätä osteoporoosin riskiä, kun taas kohtuullinen rasvapitoisuus ruokavaliossa saattaa auttaa tukemaan terveellistä luuntiheyttä.

Punainen liha sisältää erityisen paljon tyydyttyneitä rasvoja ja omega-6-monityydyttymättömiä rasvahappoja. Joidenkin tutkimusten mukaan näiden rasvatyyppien lisääntynyt kulutus saattaa liittyä korkeampaan riskiin osteoporoottisista murtumista.

Yleisesti kulutettavia punaisen lihan esimerkkejä ovat naudanliha, sianliha ja lammas, jotka voivat olla jauhelihan ja hampurilaisten muodossa, sekä korkeasti prosessoituja vaihtoehtoja kuten hodarit, makkara ja pekoni.

Katso lisää  Raudanpuute iho oireet

Sokeripitoiset herkut

Liiallinen lisätyn sokerin saanti ei ole hyödyllistä millekään terveyden osa-alueelle. Tutkimukset ovat osoittaneet yhteyden sokeripitoisten juomien, kuten limsan, ja heikentyneen luuston terveyden välillä. Useimmat ihmistutkimukset ovat päätelleet, että runsas sokerin käyttö ruokavaliossa vaikuttaa haitallisesti luuston terveyteen ja voi edistää suurempaa murtumariskiä.

On tärkeää pitää mielessä, että luonnolliset sokerit terveellisissä ruoissa, kuten kokonaisissa hedelmissä ja vihanneksissa, eroavat lisätyistä sokerista. Lisätyt sokerit, kuten niitä, jotka löytyvät erittäin prosessoiduista ruoista kuten pakatuista leivonnaisista, jälkiruoista, välipaloista ja sokeripitoisista juomista kuten hedelmämehuista, energiajuomista, limsasta ja makeutetuista teistä ja kahveista, tulisi minimoida.

Oksalaattipitoiset ruoat

Oksalaatit ovat yhdisteitä, jotka löytyvät tietyistä kasviperäisistä ruoista ja sitovat kalsiumia poistuessaan kehosta. Ajan myötä tämä voi johtaa kalsiumin menetykseen ja lopulta huonompaan luun mineraalitiheyteen, erityisesti, jos sinulla on jo osteoporoosi.

Jotkut oksalaattirikkaimmista ruoista ovat lehtivihannekset ja palkokasvit, kuten pavut, herneet ja linssit. Kuitenkin nämä ruoat ovat myös erittäin terveellisiä eivätkä välttämättä kuulu poistettaviin ruokavaliosi kohteisiin.

Tutkimukset osoittavat, että oksalaattipitoisten ruokien kypsentäminen voi merkittävästi vähentää niiden oksalaattipitoisuutta. Valmistusmenetelmät, kuten liotus, keittäminen ja höyryttäminen, ovat parhaita tapoja poistaa oksalaatteja. Lisäksi oksalaattipitoisten ruokien yhdistäminen muihin kalsiumrikkaampiin ruokiin voi auttaa lisäämään imeytyvän kalsiumin määrää kerralla.

Vehnänalkio

Joitakin todisteita on siitä, että viljatuotteissa, kuten vehnänalkiossa, luonnollisesti esiintyvä rikki voi lisätä kehosi kokonaisuuden happamuutta. Kun pH-tasapaino on epätasapainossa, se voi laukaista luukatoa, kun keho yrittää palauttaa tasapainonsa.

Lisäksi vehnänalkio sisältää runsaasti fytatteja, muita luonnollisesti esiintyviä kasviyhdisteitä, jotka voivat estää kalsiumin imeytymistä samalla tavalla kuin oksalaatit. Fytihappoa löytyy kaikista vehnätuotteista, mutta erityisesti sitä on vehnänalkiossa.

Tämä ei tarkoita, että vehnänalkio olisi haitallista syötäväksi. Se tarkoittaa vain sitä, että sitä ei pitäisi syödä koko ajan, erityisesti yhdessä muiden ruokien kanssa, jotka sisältävät pääasialliset kalsiumlähteesi. Lisäksi vehnänalkion liottaminen ja keittäminen voivat auttaa vähentämään sen fytihappopitoisuutta.

Katso lisää  Munasarjasyöpä oireet kokemuksia

Kofeiini

Kofeiini on luonnollinen piriste, jota löytyy kahvipavuista, suklaasta ja tietyistä teelaaduista. Osteoporoosin kannalta on parasta pitää kofeiinin saanti minimissä. Vaikka jotkut tutkimukset osoittavat pientä hyötyä luustolle pienen määrän kofeiinista, liiallinen kofeiinin käyttö voi häiritä luuston aineenvaihduntaa ja mahdollisesti liuottaa kalsiumia luustasi.

Sen sijaan valitse kofeiinitonta kahvia, teetä ja muita luonnollisesti kofeiinittomia juomia, kuten vettä tai kivennäisvettä.

Alkoholi

On hyvä idea välttää alkoholia, kun sinulla on osteoporoosi, koska se saattaa häiritä kehosi kykyä rakentaa ja vahvistaa luustoa oikein. Tämä on erityisen ongelmallista liiallisella kulutuksella.

Alkoholin juominen saattaa estää ravintoaineiden, kuten kalsiumin, magnesiumin ja D-vitamiinin, imeytymistä, jotka tukevat luuston terveyttä. Alkoholi saattaa myös muuttaa kehon normaalia hormonitoimintaa, joka osallistuu luuston vahvuuden ylläpitoon, kuten lisäkilpirauhashormonin, kasvuhormonin ja estrogeenin.

Sooda

Vuosien varrella ihmisten ja eläinten tutkimukset ovat osoittaneet yhteyden juoda soodajuomien ja huonomman luun mineraalitiheyden välillä. Erityisesti kolajuomista on havaittu paljon merkittävämpiä haittavaikutuksia luun mineraalitiheyteen kuin muista soodista.

Esimerkiksi tutkimukset ovat havainneet yhteyden kolan kulutuksen ja suuremman lonkkamurtumariskin välillä vaihdevuosien jälkeisillä naisilla.

Mitä syödä?

Osteoporoosi vältettävät ruoka aineet

Älä anna yllä mainittujen vältettävien ruokien määrän masentaa sinua. Jos sinulla on osteoporoosi, on edelleen paljon ruokia, joista voit nauttia ja jotka tarjoavat enemmän hyötyjä luustosi terveydelle. Sen sijaan että syöt ruokia, jotka ovat runsaasti lisättyä sokeria, natriumia ja tyydyttyneitä rasvoja, keskity ruokiin, jotka sisältävät tärkeitä ravintoaineita luustoosi, kuten D-vitamiinia, K-vitamiinia, kaliumia ja kalsiumia, sekä kuitua ja terveellisiä rasvoja.

Esimerkiksi terveellisiä ruokia osteoporoosin yhteydessä ovat:

  • Hedelmät
  • Vihannekset
  • Pähkinät ja siemenet
  • Kokojyväviljat, kuten kvinoa, ohra, kaura ja ruskea riisi
  • Vähärasvaiset proteiinit, kuten siipikarja ja kala
  • Liotetut ja keitetyt palkokasvit

D-vitamiinilisän ottaminen voi myös olla hyvä idea, koska yli 50% maailman väestöstä on havaittu kärsivän riittämättömistä tasoista tätä tärkeää ravintoainetta luuston terveydelle. Varmista, että tarkistat veren D-vitamiinitasosi ennen lisäravinteen käyttöä selvittääksesi, onko ylläpitoannos riittävä vai tarvitsetko korjata puutostilaa.

Katso lisää  Kuinka nopeasti kortisoni turvotus laskee?

Osteoporoosi on yleinen tila, jossa luun mineraalitiheys vähenee, lisäten murtumariskiä. Ruokavalio, joka koostuu ruoista, jotka tarjoavat luuta tukevia ravintoaineita, kuten D-vitamiinia, K-vitamiinia, kalsiumia ja kaliumia, samalla kun rajoitetaan lisättyä sokeria, natriumia, tyydyttyneitä rasvoja, alkoholia ja kofeiinia, on yksi parhaista tavoista auttaa hallitsemaan osteoporoosia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *